VILLKOR OCH FÖRESKRIFTER
ALLMÄNT
ANVÄNDNING AV WEBBPLATSEN
PRISER OCH BETALNING
Om vår webbplats innehåller priser på tjänster eller maskiner gäller dessa tills vidare och kan ändras utan föregående meddelande. Alla betalningar hanteras enligt de betalningsalternativ och villkor som anges vid köptillfället.
REKLAMATIONER OCH ÅNGERRÄTT
Om du är missnöjd med en tjänst eller köp, kontakta oss på info@drifti.se för att lösa ärendet.
VILLKOR FÖR HYRNING AV MASKINER
Bokning- och avbokning
Bokning
- Kunden godkänner Drifti Sweden AB:s hyresvillkor i samband med inskickad bokningsförfrågan.
- Legitimation krävs vid uthyrning.
- Drifti kan begära deposition eller säkerhet vid behov.
Avbokning
- Avbokning kan göras kostnadsfritt fram till 24 timmar före hyresstart.
- Vid avbokning mindre än 24 timmar före debiteras kunden för 1 dygns hyra.
Upphämtning av maskin
- Maskinen hämtas på Driftis adress enligt avtalad tid.
- Om kund inte dyker upp utan att meddela, debiteras kunden för förberedelser samt maskinen görs tillgänglig för annan kund.
- Legitimation kontrolleras vid upphämtning.
Leverans/utlämning av maskin
Drifti levererar maskinen till den angivna adressen och möter upp kund på plats.
-
Legitimation kontrolleras vid leverans.
-
Om kunden inte är på plats vid avtalad tid utan att meddela, debiteras kunden för både förberedelse och utkörning.
Användning av maskin
Maskinen får endast användas till det den är avsedd för, av behörig personal.
-
Kunden ansvarar för drivmedel, smörjning och förbrukningsmaterial.
-
Maskinen får inte modifieras, flyttas eller hyras ut i andra hand utan Driftis godkännande.
Återlämning av maskin
Maskinen ska återlämnas på överenskommen plats och tid.
-
Återlämning är giltig först när personal på Drifti tagit emot maskinen.
-
Maskinen ska vara:
-
Rengjord
-
Fullt utrustad med tillbehör, redskap och nycklar
-
I gott skick (med hänsyn till normalt slitage)
-
-
Om något saknas eller maskinen är skadad/rengöring krävs, debiteras kund för detta.
Skador och ansvar
Kunden ansvarar för skador, förlust eller stöld under hyresperioden.
-
Skador ska anmälas omedelbart. Drifti avgör hur eventuell reparation ska ske.
-
Vid stöld krävs polisanmälan av kunden.
-
Kunden ansvarar för alla skador som uppstår på egen eller tredje parts egendom i samband med användning.
-
Drifti ansvarar inte för skador som uppstår till följd av vårdslös användning av maskinen under hyresperioden.
Vid sådan skada debiteras kunden för kostnaden för reparation eller, om nödvändigt, ersättning av maskinen.
Försäkring
Kunden ska hålla maskinen försäkrad med allriskförsäkring motsvarande återanskaffningsvärde, om inte annat avtalats.
-
Drifti håller trafikförsäkring där det krävs – kunden står för eventuell självrisk.
Hyrestid och debitering
Hyrestiden gäller från och med avtalad uthämtning/leverans till dess att maskinen återlämnats och godkänts.
-
Standardhyra avser ett arbetsskift om 8 timmar per dag.
-
Extra debitering sker vid överanvändning, tillval eller utebliven återlämning.
-
Helgdagar debiteras endast om maskinen används.
-
Hyra faktureras enligt överenskommen dygnskostnad. Betalningsvillkor är 30 dagar. Dröjsmålsränta tillkommer vid sen betalning.
Hävning av avtal
Drifti har rätt att häva avtalet om kunden bryter mot villkoren och inte rättar till detta inom 3 dagar.
-
Vid konkurs, betalningsinställelse eller liknande kan avtalet hävas omedelbart och maskinen återtas.
Tvister
Tvister avgörs enligt svensk lag i svensk domstol, om inte annat skriftligen avtalats.